سبزه نارنج
نوشته شده توسط : hr

 

 

 

 

نکات مهم:

- زیر تمام ظرف ها اعم از پلاستیکی، سفالی و سفالی لعاب دار باید سوراخ شود تا آب اضافی پس از آبیاری از آن خارج شود.

- 3 الی 4 ماه زمان نیاز است تا سبزه های نارنج، آماده سفره های هفت سین شوند. پس در آذر ماه یا اوایل دی باید بذرها کاشته شوند.

- هر وقت سطح خاک ظرف خشک شد باید آبیاری شود.

- پس از جوانه زنی بذرها، ظرف ها را در مکانی قرار دهید که به آن نور کافی برسد و این کار را می توانید با قرار دادن ظرف در کنار پنجره یا قرار دادن در زیر چراغ انجام دهید.

توصیه:

- در یک ماه اول پس از کاشت بذرها در ظرف، برای راحتی کار و کاهش دفعات آبیاری می توانید تا زمان جوانه زنی بذرها، ظرف ها را داخل نایلون نگهداری کنید.

***********************

برای تهیه سبزه عید معمولا از عدس، ماش و گندم استفاده میشود. امسال به جای دورریختن این حبوبات، با کاشت سبزه هسته نارنج کار متفاوتی انجام دهیم.

سبزه سبز کردن:

سبزه سبز کردن یا سبزه انداخنن یکی از سنت‌های زیبای نوروز است. هر ساله حدود یک ماه تا 15 روز قبل از عید نوروز، بسیاری از ایرانیان در سرتاسر جهان اقدام به تهیه سبزه عید می‌کنند و با استفاده از انواع حبوبات مانند عدس، گندم، ماش و ... سبزه‌های زیبایی تهیه می‌کنند تا در کنار دیگر اجزای سفره هفت سین، یک سفره زیبا و اصیل پهن کنند. 
این سنت یکی از رسوم زیبا و قابل احترام نزد ایرانیان است و در واقع باور بر این است که این سبزه در آغاز سال نو، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که "سیزده به در"خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند. 
همچنین برخی معتقدند که "گره زدن سبزه" در روز سیزده‌به‌در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود.
نکته قابل توجهی که در چند سال اخیر به طور جدی مطرح  شده این است که سالیانه حجم بسیار زیادی گندم، عدس و … به قیمتی بسیاز زیاد با در نظر گرفتن مصرف منابع آب شیرین و منابع طبیعی به مناسبت عید و برای پاس‌داشت سنت‌های نوروز از بین می‌رود. 
از آنجا که سبزه عید یکی از اصلی‌ترین اجزای سفره هفت سین می‌باشد و نمی توان از آن صرفنظر کرد، انجمن‌های حامیان سیاره سبز، خانه دوستدار محیط زیست و همیار منابع آب با راه اندازی کمپین‌های مختلف "کاشت نهال به جای سبزه عید” سعی می‌کنند از هدر رفتن منابع ارزشمند محیط زیست جلوگیری کنند.
در چنین طرح‌هایی، به جای هدر دادن مقادیر بسیار زیادی از انواع حبوبات و بذرهای خوراکی، نهال‌های کوچکی کاشته خواهد شد که به جای عمر چند روزه، عمر چند صد ساله خواهند داشت و تامین‌کننده هوای پاک برای چندین نسل خواهند بود. 
 
 
در همین راستا قبلا روش درست کردن سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو را به شما آموزش دادیم و این بار نیز قصد داریم روش کاشت سبزه هسته نارنج را به شما اموزش دهیم. با این آموزش همراه باشید.  
 
آموزش کاشت سبزه هسته نارنج، سبزه پرتقال، نهال نارنج، طرز تهیه سبزه عید
 

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج:

  1. برای شروع کاشت سبزه هسته نارنج، ابتدا هسته‌های نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید. به این ترتیب که باید بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد.
  2. سپس تخم مرکبات پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.
  3. بعد از 24 ساعت دوم، هسته‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید.
  4. گلدانی که دانه‌ها را درون آن می‌کارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد آن نگردد.
  5. دقت کنید که فاصله دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.
  6. روی دانه‌ها، یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگ‌های ریز بپوشانید.
  7. با اسپری یا آبپاش کوچک خاک را مرتب خیس کنید.
  8. دو روز اول روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید. 
  9. سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید.
  10. دانه‌ها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه‌زدن خواهند کرد. 
  11. جوانه‌ها کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید.

چند نکته درباره کاشت سبزه هسته نارنج:

  • کندن پوست تخم مرکبات باعث می‌شود زودتر به نتیجه برسید.
  • سعی کنید خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید.
  • مدت زمانی که طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند متفاوت است و بین دو هفته تا یک ماه ممکن است طول بکشد پس صبور باشید
  • اگر میخواهید این کار را انجام بدهید باید از همین روزها شروع کنید تا برای سفره عیدتان نهال‌های کوچک و زیبایی داشته باشید.

********************************************

آموزش کاشت هسته درخت نارنج و پرتقال در گلدان برای سبزه عید (تصویری)

10348

کاشت هسته تمامی درختان مرکبات مانند یکدیگر است و شما به راحتی می توانید آنها را در خانه و گلدان بکارید. همچنین چند سالی است پیشنهاد شده به جای سبز عید که معمولا از گندم و حبوبات استفاده می شود سبزه نارنج یا پرتقال و لیمو برای سفره هفت سین به کار ببرید.

کاشت هسته درخت نارنج و پرتقال در گلدانکاشت هسته درخت نارنج و پرتقال در گلدان

قبلا در یک آموزش کامل روش کاشت هسته درخت لیمو ترش را برای شما قرار داده ایم که می توانید برای مشاهده آن روی لینک زیر کلیک کنید.


آموزش کاشت هسته لیمو ترش در گلدان


روش کاشت دقیقا مشابه لیمو ترش می باشد. و ما در اینجا نیز به صورت خلاصه و مفید روش کاشت هسته نارنج و پرتقال را توضیح می دهیم.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

در ادامه تصاویری از مراحل گفته شما قرار داده ایم که مربوط است به هسته های لیمو ترش اما همانطور که قبلا گفتیم روش کاشت و پروش هسته نارنج و پرتقال دقیقا مانند لیمو ترش می باشد.

در ابتدا لازم است چند عدد هسته نارنج یا پرتقال را که سالم و بزرگ تر هستند انتخاب کنید و به مدت 48 ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

قرار دادن هسته نارنج و پرتقال در لیوان آبقرار دادن هسته نارنج و پرتقال در لیوان آب

سپس آن ها را خشک کرده و با دستمال کاغذی هسته ها را گرفته و پوست روی آنها را جدا کنید. این کار باعث می شود جوانه زنی هسته ها زودتر انجام شود.

جدا سازی پوسته هسته نارنج و پرتقالجدا سازی پوسته هسته نارنج و پرتقال

پس از جدا کردن پوسته و آماده سازی هسته ها برای کاشت، یک گلدان کوچک را انتخاب کرده و چند عدد از هسته ها را با فاصله 1-2 سانتی متر و عمق 2 سانتی متر در گلدان بکارید.

کاشت هسته نارنج و پرتقال در گلدانکاشت هسته نارنج و پرتقال در گلدان

چنانچه قصد دارید برای سبزه عید این کار را انجام دهید می توانید هسته ها را نزدیک تر هم بکارید تا سبزی آنها بیشتر دیده شود.

کاشت هسته نارنج و پرتقال برای سبز عیدکاشت هسته نارنج و پرتقال برای سبز عید

پس از کاشت هسته ها در گلدان آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود و سپس روی گلدان خود را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت خاک گلدان حفظ شود و سپس آنها را در جای پر نوری قرار دهید. (نور کافی و دور از تابش مستقیم خورشید)

پوشاندن روی هسته ها با سنگ ریزه یا خاکپوشاندن روی هسته ها با سنگ ریزه یا خاک

پس از گذشت 1 تا 2 هفته هسته های شما شروع به جوانه زدن می کنند و شما باید پلاستیک را بردارید تا بتوانند به رشد خود ادامه دهند.

جوانه زنی دانه های نارنج و پرتقالجوانه زنی دانه های نارنج و پرتقالرشد جوانه های نارن و پرتقال در منزلرشد جوانه های نارن و پرتقال در منزلرشد نهال های جوان در گلدانرشد نهال های جوان در گلدان

از آبیاری بیش از اندازه پرهیز کنید و آنها را در یک مکان پر نور قرار دهید تا زودتر رشد کنند.

برای خاک گلدان نیز می توانید از مخلوط پیشنهادی سایت کوکا یعنی (60 درصد کوکوپیت یا پیت ماس + 30 درصد پرلیت و 10 درصد پوکه صنعتی سبک برای کف گلدان) استفاده کنید.

به خاطر کاشت این هسته ها در خانه و عدم نیاز اولیه نهال های جوان به کود و خاک مقوی باغچه، مخلوط بالا کاملا بهداشتی و مناسب محیط منزل می باشد. برای آشنایی بیشتر شما با این مخلوط ما یک مقاله جامع برای شما آماده کرده ایم که در لینک زیر می توانید اطلاعات خوبی به دست آورید.

********************

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

تحقیقات نشان داده که هرساله حجم زیادی ازگندم وعدس ولوبیاوحبوبات دیگربادرنظرگرفتن مصرف آب شیرین وتصفیه شده برای عیدازبین میرود. ازآنجا که سبزه زیبایی خاصی به سفره هفت سین میدهد نمیتوان از وجود آن چشم پوشی کرد.به همین خاطر تصمیم گرفتیم که به جای حبوبات از هسته های مرکبات که دورریختنی بود استفاده کنیم.که نسیم فان شما را دراین راه یاری می رساند.

آموزش سبز کردن تخم مرکبات :

۱-هسته نارنج یا پرتقال یا لیمو را تا۲۴ساعت داخل آب میگذاریم.

۲-بعد از۲۴ساعت پوست روی هسته را با دقت جدامیکنیم که به مغز دانه آسیبی وارد نشود.

۳-تخم مرکبات پوست گرفته شده را داخل آب میگذاریم که خشک نشوند.

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

۴-تخم ها رابا دقت و مرتب روی خاک گلدان می چینیم. خاک باید سبک باشد.فاصله ها بایدنه خیلی کم باشدنه خیلی زیاد.

۵-روی دانه ها را یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگ های ریز می پوشانیم.

۶-با اسپری خاک راخیس می کنیم. دو روز اول رویش پلاستیک بگذاریدو چند بار آب بدهید.

۷-کم کم تخم ها سبز میشوند و از لابلای سنگ ها بیرون می آیند و تبدیل به نهال های سبز و زیبایی می شوند.

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

روش درست کردن سبزه عیدباهسته های پرتقال ولیمو ونارنج

روش دیگری  برای سبز کردن تخم مرکبات

۱. جداکردن هسته ها از پرتقال

سعی کنید که یک پرتقال هسته‌دار را برای این کار انتخاب کنید.  توجه داشته باشید که از هسته‌های لکه دار استفاده نکنید و اجازه ندهید که هسته‌ها در طول کارخشک شوند.

۲. تمیز کردن هسته ها

با انگشتانتان کاملا هسته‌ها را زیر آب بشوئید.
سعی کنید که هیچ چیزی در میان هسته‎ها باقی نماند و مراقب باشید که هسته‌ها آسیب نبینند.

۳. خیساندن هسته ها در لیوان آب به مدت یک شب

نیازی نیست که روی لیوان را بپوشانید.توجه کنید که باید هسته‌ها را در آب ولرم بگذارید.

۴. قراردادن هسته ها در یک حوله کاغذی مرطوب

توجه: هسته ها می بایست کاملا به واسطه حوله مرطوب پوشانده شوند
برای درست کردن سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو شما باید همواره سعی کنید که هسته‌ها را مرطوب نگه دارید. در صورتی که هسته‌ها خشک شوند دیگر جوانه نخواهند زد.

۵. قرار دادن هسته ها درون یک پاکت پلاستیکی

  • کیسه پلاستیکی باعث می‌شود که رطوبت هسته‌ها حفظ شود. البته اجازه تبادل هوا را هم بدهید. با این کار شما اساسا یک گلخانه کوچک را برای هسته‌های خود به وجود آورده‌اید.
  • ۶. نگهداری هسته های پرتقال در محلی گرمهسته‌های پرتقال یا لیمو در دمایی معادل ( ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) جوانه می‌زنند.
    لبه‌ی پنجره‌ای که آفتاب به خوبی از آن به داخل می‌تابد می‌تواند مکان خوبی برای نگهداری از هسته‌ها باشد. البته اگر به گلخانه دسترسی دارید؛ گلخانه نیز مکان بسیار خوبی است.
  • ۷. مرطوب کردن پی در پی حوله کاغذیبطور منظم هسته‌ها را بررسی کنید و اگر رطوبتشان را از دست داده‌ بودند آن‌ها را دوباره مرطوب کنید. برای درست کردن سبزه عید لازم است که هسته‌ها همیشه مرطوب و گرم بمانند.
  • ۸. انتظار به مدت ۲ هفتههسته‌های پرتقال و یا لیمو برای جوانه زدن به دو هفته زمان نیاز دارند.
  • ۹. انتقال هسته‌ها به داخل ظرف تزئینیحال هسته‌ها را به داخل ظرف مورد نظرتان انتقال دهید و روزی یکبار آن‌ها را مرطوب کنید تا از خشک و پلاسیده شدن آن‌ها جلوگیری بعمل آید.



:: موضوعات مرتبط: ابتکارات , ,
:: بازدید از این مطلب : 2403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: